RTU Research Information System
Latviešu English

Publikācija: Calculation Method of Final Evaluation in the Higher Education System

Publication Type Publications in RTU scientific journal
Funding for basic activity Unknown
Defending: ,
Publication language Latvian (lv)
Title in original language Gala darbu novērtējuma izskaitļošanas variants augstskolas mācību procesā
Title in English Calculation Method of Final Evaluation in the Higher Education System
Field of research 2. Engineering and technology
Sub-field of research 2.2 Electrical engineering, Electronic engineering, Information and communication engineering
Authors Ivars Karpičs
Zigurds Markovičs
Keywords Expert system
Abstract Darbā apskatīta studentu gala darbu novērtējuma sistēma, kuras pamatā ir ekspertu novērtējumu sistēmu matemātiskās metodes analīzes algoritmi. Parasti studentu gala darba novērtējums tiek pieņemts kā vidējais aritmētiskais vērtējums no visu ekspertu vērtējumiem. Šāda lēmumu pieņemšanas metode ir ļoti subjektīva. Darba ietvaros izstrādāta programmatūra, kurā iekļauts datu brāķēšanas algoritms, vienprātības koeficienta noteikšanas algoritms, kā arī vidējā atzīme tiek noteikta pēc matemātiskās cerības metodes. Papildus piedāvāts un realizēts darbu ranžēšanas algoritms, kura rezultātā iegūst papildus kvantitatīvo vērtējumu. Rezultātā tiek iegūta gala atzīme, kas ir daudz objektīvāka un matemātiski precīzāka. Šāda veida lēmumu atbalsta sistēma, novērš lēmuma pieņemšanas neprecizitātes un uzlabo gala rezultāta precizitāti.
Abstract in English In this paper the assessment system of students’ final work is described which is based on algorithms of mathematical data analysis. Usually students’ final work assessment is accepted by all experts as arithmetical mean. This method of decision making is very subjective. The computer software is worked out during the process of writing the work. The computer software includes data rejection of spoilage and algorithm of determination of factor unanimity, and the average mark is computed with mathematical hope method. In addition the algorithm of students’ comparison procedure is offered and realized, that consequently gives extra quantitative estimation. As a result final mark is obtained, which is much more objective and mathematically accurate. This decision supporting system eliminates inaccuracies of final decision making and improves precision of final estimation.
Reference Karpičs, I., Markovičs, Z. Calculation Method of Final Evaluation in the Higher Education System. Technologies of Computer Control. Vol.32, 2007, pp.34-43. ISSN 1407-7493.
Full-text Full-text
ID 8799