Autoceļu ietekmes uz vidi novērtējuma metodika
2013
Līga Lieplapa

Aizstāvēšana
08.07.2013. 10:00, RTU Enerģētikas un elektrotehnikas fakultātē, Kronvalda bulv.1, 21.auditorijā

Zinātniskais vadītājs
Dagnija Blumberga

Recenzenti
Sarma Valtere, Zaneta Stasiskiene, Agrita Briede

Attīstoties ekonomikai un uzlabojoties pirktspējai, pieaug transportlīdzekļu skaits un satiksmes intensitāte, kas veicina autoceļu infrastruktūras uzlabošanu un attīstīšanu. Šīs un daudzas citas tendences būtiski palielina slodzi videi un arī potenciālos riskus, paaugstina prasības ceļu kvalitātei un būvtehnoloģijām. Satiksmes infrastruktūras ekoefektīva, kvalitatīva un stratēģiski pareizi pozicionēta attīstība ir pamats ekonomikas izaugsmei katrā reģionā un Latvijā kopumā. Minētie apstākļi pastiprina IVN nozīmi, sarežģītību un kvalitātes prasības – tiem jābalstās jaunākajās zinātnes atziņās, sinerģiski jāiekļauj nacionāla līmeņa stratēģijas un reģionāla līmeņa telpiskās attīstības plānojumi. Ietekmes uz vidi novērtējums (IVN) ir pirmais un svarīgākais solis plānoto saimniecisko darbību iespējamās slodzes uz vidi prognozēšanai un preventīvo vides aizsardzības pasākumu ieviešanai. Ietekmes uz vidi novērtējumam ir jāsniedz pamatota atbilde uz jautājumu - kā un cik lielā mērā paredzētais projekts ietekmēs vidi, kādas izmaiņas sagaidāmas, ja mainīsies tehnoloģiskie vai vides parametri. Šādu atbildi var sniegt tikai ar izmērāmiem, pārbaudāmiem skaitliskiem lielumiem – vides parametriem un indikatoriem, bet ne ar vispārīgu, uz pieņēmumiem balstītu ietekmes aprakstu un vērtējumu. Pēdējos gados arvien plašāk izskan sabiedrības kritiskā nostāja pret IVN rezultātu ticamību, parādās IVN ziņojumu formāls raksturs un rezultātu nenoteiktība tajos, bet ieviešot vides indikatoru metodi, tiks sekmēta projekta ieceres virzītāja, sabiedrības un lēmumu pieņēmēju savstarpējā sadarbība vislabākās iespējamā projekta attīstības alternatīvas virzīšanā. Šī promocijas darba rezultātā radītās indikatoru pieejas un līmeņatzīmes metodes izmantošana IVN procesā var būtiski uzlabot ceļu būves nozares finanšu ieguldījumu efektivitāti nākamo 20 gadu laikā, kā arī sabiedrības dzīves kvalitāti. Līmeņatzīmes metodes ieviešana IVN ir ekonomiski izdevīga, neprasa lielus finanšu līdzekļu ieguldījumus, kā arī tās rezultātu ticamība ir augsta. Metode balstās uz faktisku vides parametru mērījumu rezultātiem. Izmantojot šo IVN metodiku autoceļu projektu novērtēšanai, samazinās risks iespējamajām spekulācijām ar informāciju un tās interpretācijas variācijām, tā vietā sniedzot sabiedrībai un lēmuma pieņēmējiem skaitliski izteiktus, pārbaudāmus datus. Metodika promocijas darbā ir aprobēta praktiskai izmantošanai IVN procesā. Indikatoru metodes lietojums var sniegt lielu metodisku un informatīvu atbalstu IVN izstrādātājiem, sabiedrībai un lēmumu pieņēmējiem.


Atslēgas vārdi
environmental impact assessment, road, indicators

Lieplapa, Līga. Autoceļu ietekmes uz vidi novērtējuma metodika. Promocijas darbs. Rīga: [RTU], 2013. 100 lpp.

Publikācijas valoda
Latvian (lv)
RTU Zinātniskā bibliotēka.
E-pasts: uzzinas@rtu.lv; Tālr: +371 28399196