Patērētāju rīcība uzņēmējdarbības lēmumu pieņemšanas kontekstā
2012
Ieva Andersone, Elīna Gaile-Sarkane

Monogrāfija ir sarakstīta latviešu valodā, to veido ievads un četras daļas. Darba apjoms ir 263 lappuses. Monogrāfijā ir iekļauti 52 attēli un 44 tabulas, kas paskaidro un ilustrē pētījuma saturu. Pētījuma izstrādes gaitā ir izmantoti 127 dažādi informācijas avoti latviešu, angļu, vācu un krievu valodā, kas iekļauti bibliogrāfiskajā sarakstā. Pirmajā monogrāfijas daļā ir analizēts patērētāja rīcības jēdziens un definīcijas, apskatīti patērētāju rīcības modeļi to vēsturiskā attīstībā un veikta to kritiska analīze. Apskatīts lēmuma pieņemšanas process kā patērētāja rīcības pamats un pirkšanas lēmuma pieņemšana ģimenes dzīves cikla un paaudžu ietekmē. Veikta apjomīga patērētāju rīcības modeļu analīze, laiatklātu to raksturīgās pazīmes. Otrajā daļā ir noteiktas izmaiņas patērētāja rīcībā sociāli ekonomisko faktoru ietekmē, tas ļāva izstrādāt Latvijas patērētāja portretu, klasificētas patērētāja rīcību ietekmējošās komponentes, sagrupēti patērētāju rīcības motīvi un noteikti patērētāju vajadzību, sociālo grupu un preču klasifikācijas savstarpējās mijiedarbības aspekti. Darbā ir noteikti un klasificēti patērētāja rīcību ietekmējošie faktori pēc to ietekmes pakāpes uz patērētāja rīcību. Atbilstoši Latvijas apstākļiem ir izstrādāts patērētāja gaidu modelis, ar kura palīdzību var prognozēt, kā cilvēks rīkojas, lai pieņemtu lēmumu par pirkuma izdarīšanu, un kādā veidā patērētāju var ietekmēt. Trešajā monogrāfijas daļā ir attēloti pētījuma rezultāti par patērētāju rīcību ietekmējošajām komponentēm un faktoriem paaudžu skatījumā. Pētījuma gaitā ir atklāta patērētāju vajadzību un sociālā statusa mijiedarbība, mazumtirdzniecības personāla ietekme uz produktu pārdošanas procesu un patērētāju rīcību ietekmējošie faktori paaudžu vērtējumā. Ir izvērtēti patēriņa rīcību ietekmējošie faktori mazumtirdzniecībā atbilstoši autoru izstrādātajam patērētāju gaidu modelim. Ceturtajā daļā ir izstrādāts lēmumu pieņemšanas modelis uzņēmējdarbībā, kas ir balstīts uz darbā apskatītajiem, autoru veidotajiem patērētāja rīcības modeļiem.


Atslēgas vārdi
consumer behaviour, decision-making process

Andersone, I., Gaile-Sarkane, E. Patērētāju rīcība uzņēmējdarbības lēmumu pieņemšanas kontekstā. Rīga: RTU Izdevniecība, 2012. 263 lpp. ISBN 9789934103469.

Publikācijas valoda
Latvian (lv)
RTU Zinātniskā bibliotēka.
E-pasts: uzzinas@rtu.lv; Tālr: +371 28399196