Vilces dzinēja palaišanas iekārta ar superkondensatora enerģijas uzkrājēju
2008
Viesturs Bražis, Jānis Greivulis, Leonīds Ribickis

Apskatīta aktuāla tēma par ekspluatējamo līdzstrāvas vilces piedziĦas energoefektivitātes uzlabošanu. Izstrādātas atsevišėas shēmas līdzstrāvas dzinēja palaišanas un bremzēšanas režīmiem, izmantojot superkondensatoru enerăijas uzkrājējus dzinēja enkura šuntēšanai. Palaišanas iekārta Ĝauj samazināt dzinēja momenta rāvienus pārejas procesa sākumā, nodrošinot patērētās enerăijas un piedziĦas sistēmas mehāniskā nodiluma samazināšanu. Dota ietaupītās enerăijas aprēėina ekvivalentā shēma un izteiksme. Mainot aizvietošanas shēmas ekvivalentās šuntēšanas un balasta pretestību vērtības, mainās mehāniskās laika konstantes, paātrinot pārejas procesu. Izveidotā līdzstrāvas dzinēja regulēšanas iekārta ar superkondensatoru bateriju Ĝauj atteikties no balasta rezistora izmantošanas, tā samazinot patērētās enerăijas daudzumu, jo bremzēšanas režīmā paralēli elektrodinamiskajai bremzēšanai tiek veikta līdzsprieguma dzinēja enkura šuntēšana ar kondensatoru uzkrājēja palīdzību, kas samazina enkura spriegumu, nodrošinot stabilu paaugstinošā pārveidotāja darbību. Bremzēšanas shēma ar diviem pārveidotājiem veic filtra kondensatorā iekrātās enerăijas pārvadīšanu superkondensatoru uzkrājējam neatkarīgi no filtra kondensatora sprieguma svārstību līmeĦa. Jaunajai iekārtai ir augstāks lietderības koeficients. Asinhronā dzinēja šuntēšana ar autotransformatoru pārejas procesa laikā dod iespēju daĜu no pārejas procesa enerăijas uzkrāt superkondensatorā.


Atslēgas vārdi
balasta rezistors, vilces dzinējs, pārejas procesi, superkondensators

Bražis, V., Greivulis, J., Ribickis, L. Vilces dzinēja palaišanas iekārta ar superkondensatora enerģijas uzkrājēju. Dzelzceļa transports. Nr.30, 2008, 110.-116.lpp. ISSN 14078015.

Publikācijas valoda
Latvian (lv)
RTU Zinātniskā bibliotēka.
E-pasts: uzzinas@rtu.lv; Tālr: +371 28399196