„Gāzturbīnu dzinēju karstā trakta detaļu metālkeramisko nanopārklājumu izstrāde”
2014
Konstantins Savkovs

Aizstāvēšana
27.02.2014. 14:30, (Fakultāte, adrese, telpa): Rīgas Tehniskās universitātes Transporta un mašīnzinību fakultātes Aeronautikas institūta telpās, Rīgā, Lomonosova ielā 1A, 1 korpusā, 218. auditorijā

Zinātniskais vadītājs
Aleksandrs Urbahs

Recenzenti
Nikolajs Kuļešovs

Promocijas darbu „Gāzturbīnu dzinēju karstā trakta detaļu metālkeramisko nanopārklājumu izstrāde” inženierzinātņu doktora grāda iegūšanai ir izstrādājis Konstantīns Savkovs. Zinātniskais vadītājs – Dr.hab.sc.ing.Alexandrs Urbahs. Mūsdienās lāpstiņu konstrukcijas izgatavošanā arvien plašāk tiek pielietoti ne tikai karstumizturīgie tēraudi un to sakausējumi, bet arī titāna sakausējumi, kuriem ir gan pietiekoša karstumiztur ība, gan mazs ī patnējais svars un augsta korozijas iztur ība. Īpaši perspektīvi ir intermetalīdu sakausējumi uz Ti-Al sist ēmas bāzes. šo sakausējumu ievērojams trūkums ir zem ā karstumizturī ba pie temperatū rām, kas ir lielākas par 650ºC. Promocijas darbā ir prezentēts izstrādātais trīs slāņu jonplazmas pārklājuma fiziskais modelis uz Ti-Al-N sistēmas bāzes - NANOKS, kas paaugstina tit āna un ni ķeļa sakaus ējuma karstumiztur ību, iekļaujot sevī intermetalīdu, konglomerātu un nitrīdu slāņus. Ir izstrā dāta pārklājuma katra slāņa iegūšanas metodika un tehnoloģija. Tehnoloģijas īstenošanai – bl īvu pl ānu pā rklājumu uzsmidzin āšana uz Ti-Al-N sistēmas bāzes – tika veikta vakuuma iekārtas NNV -6,6-I1 modifik ācija. Tika veikti intermetalīdu, konglomerātu un nitrīdu pārklājumu oksidēšanas procesa uz V T1-0 sakausējumu eksperiment ālie p ētījumi. Šo pārkl ājumu karstumizturī ba tika novērtē ta temperatūru diapazon ā no 600ºC l īdz 825ºC. Ir izstrā dāta un ī stenota vair āku sl āņu pārklājumu sērija uz kompresora lāpstiņām no titāna sakausējuma OT4-1 pie dažādām intermetalīdu, konglomerātu un nitr īdu kā rtu biezuma attiec ībām. Tika veikti ieg ūto pārklājumu ilgstošas karstumizturī bas sal īdzinošie pēt ījumi pie temperat ūras 730ºC 320 stundu laikā. Tika izpētīts pārklājumu oksidēšanas process. Tika veikts katra p ārklājuma komponentslāņa ietekmes matem ātiskais novē rtējums uz kopē jo karstumizturī bu, kā ar ī atsevišķu sl āņu biezuma attiec ības optimiz ācija. Tika veikta optimiz ēta p ārklājuma uzsmidzināšana un izmēģinājums uz ilgstošu karstumizturību pie temperatūras 730ºC 450 stundu laikā un izpētīta pārklājuma oksidēšanās ar elektronu mikroskopijas palīdzību.


Atslēgas vārdi
Heat-Resistant, Ion-Plasma Coating, Gas Turbine Engine, Vacuum equipment , titanium alloys

Savkovs, Konstantins. „Gāzturbīnu dzinēju karstā trakta detaļu metālkeramisko nanopārklājumu izstrāde”. Promocijas darbs. Rīga: [RTU], 2014. 133 lpp.

Publikācijas valoda
English (en)
RTU Zinātniskā bibliotēka.
E-pasts: uzzinas@rtu.lv; Tālr: +371 28399196