Individualizētas studiju plānošanas kā pedagoģiskā moduļa sastāvdaļas izpēte un realizācija
2015
Raita Rollande

Aizstāvēšana
18.05.2015. 14:30, Rīgā, Meža ielā 1/3, 202. auditorijā

Zinātniskais vadītājs
Jānis Grundspeņķis

Recenzenti
Uldis Sukovskis, Māris Vītiņš, Dalia Baziuke

Individualizētu studiju plānošana kļūst arvien aktuālāka. Līdz ar straujo un atšķirīgo dzīves ritmu, cilvēkiem ir nepieciešama individualizēta pieeja studiju plānošanā. Tas nodrošina mācību plašāku pieejamību dažādām sociālām grupām. Informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (IKT) pielietošana mācību procesā ļauj to padarīt daudz pievilcīgāku un interesantāku, kā arī atbilstošāku 21.gs. prasībām. Tās var izmantot kā papildu rīku nodarbības organizēšanā, mācību materiālu izstrādē, zināšanu vērtēšanā, komunikācijā u.tml. Viens no veidiem, kas ļauj realizēt individualizētu studiju plānošanu, ir intelektuālās mācību sistēmas. Apskatot dažādas intelektuālās mācību sistēmas, iezīmējas tendence, ka šīs sistēmas var iedalīt četrās kategorijās pēc pieejas, kas tiek izmantota, lai panāktu studiju procesa individualizāciju. Tiek izdalītas sistēmas, kas ļauj konstruēt studiju kursus un atsevišķi sistēmas, kas ļauj konstruēt studiju plānu. Vēl tiek izdalītas sistēmas, kas ļauj apmācāmajam izvēlēties priekšmetu apgūšanas secību un mācību objektu individuālu izvēli. Lai realizētu pilnu personalizētu studiju plānošanas procesu, studiju plāna un studiju kursu izstrāde, kā arī kursu apguves secības un mācību objektu individuāla izvēle jāapvieno vienā sistēmā un intelektuālās mācību sistēmas pedagoģiskais modulis jāpapildina ar papildus komponentu individualizētu studiju plānošanai. Ir nepieciešams rīks, kas apmācāmajiem pašiem ļauj konstruēt savām interesēm atbilstošu mācību stratēģiju. Promocijas darbā šī problēma tiek atrisināta, un rezultātā ir izstrādāts individualizētu studiju plānošanas ietvars, kas pamatojas uz četru grafu kopu – studiju plāna struktūras, studiju kursu struktūras, konceptu kartes un tēmu mācību objektu attēlošanai. Pielietojot piedāvāto studiju plānošanas ietvaru, ir izstrādāts individualizētu studiju plānošanas sistēmas prototips, kas ļauj apmācāmajam veikt individualizētu studiju plānošanu – izveidot studiju plānu, izvēlēties studiju kursu apguves secību, individuāli izvēlēties mācību objektus. Individualizētu studiju plānošanas ietvara struktūras attēlošanai ir izmantoti grafi. Tie ļauj ne tikai struktūru atspoguļot pārskatāmā veidā, bet ļauj arī piemērot struktūras analīzes metodes, aprēķinot rangus grafa virsotnēm un tādējādi nosakot nozīmīgākās virsotnes grafa struktūrā. Promocijas darba ietvaros rangu aprēķini ir veikti – studiju plāna grafam, studiju kursu grafam un konceptu kartēm. Rangu noteikšana grafa virsotnēm ļauj noteikt nozīmīgākos kursus studiju plānā, svarīgākās tēmas studiju kursā un būtiskākos konceptus konceptu kartē. Par promocijas darba galvenajiem rezultātiem ir nolasīti 6 referāti starptautiskās zinātniskās konferencēs, kā arī tie ir atspoguļoti 6 publikācijās starptautiskos zinātniskos izdevumos. Darbs sastāv no ievada, 4 nodaļām un secinājumiem. Tajā ir 195 lappuses, 92 attēli un 8 tabulas pamattekstā, 173 nosaukumi literatūras sarakstā un 22 pielikumi.


Atslēgas vārdi
Intelektuālas mācību sistēmas, intelektuālas mācību sistēmas pedagoģiskais modulis, individualizētu studiju plānošana, grafi, struktūrmodelēšana, grafu vizualizācijas algoritmi

Rollande, Raita. Individualizētas studiju plānošanas kā pedagoģiskā moduļa sastāvdaļas izpēte un realizācija. Promocijas darbs. Rīga: [RTU], 2015. 195 lpp.

Publikācijas valoda
Latvian (lv)
RTU Zinātniskā bibliotēka.
E-pasts: uzzinas@rtu.lv; Tālr: +371 28399196