Varbūtības pieeja pasažieru izdzīvošanas novērtēšanai aviācijas negadījuma situācijā lidostas atbildības rajonā.
2020
Leonīds Vinogradovs

Aizstāvēšana
18.12.2020. 14:00, Mašīnzinību, transporta un aeronautikas fakultātes Aeronautikas institūtā, Rīgā, Ķīpsalas ielā 6b, 204. telpā.

Zinātniskais vadītājs
Vladimirs Šestakovs

Recenzenti
Mārtiņš Kleinhofs, Eduardas Lasauskas, Rafal Chatys

Promocijas darbs ir ugunsgrēka situācijas, kas rodas gaisa kuģa (GK) aviācijas negadījumā, modeļa izpēte, izvērtējot pasažieru izdzīvošanas iespējas un evakuācijas procesu. Izskatot pasažieru izdzīvošanas jautājumu aviācijas negadījumā lidostas atbildības rajonā, jāņem vērā divi galvenie aspekti: 1) cik ilgu laiku pasažieri var atrasties degošā lidmašīnā, ņemot vērā laiku, kas nepieciešams, lai glābtu visus pasažierus; tas ir laiks līdz brīdim, kad iet bojā pirmais cilvēks; 2) cik ātri no lidmašīnas var evakuēt visus pasažierus, izmantojot mūsdienīgus līdzekļus un tehnoloģijas, kas ir pieejamas civilajai aviācijai: borta un virszemes avārijas un glābšanas iekārtas, ekipāžas un avārijas un glābšanas dienestu personāla kvalifikācija. Matemātiskā modelēšana, kas ļauj skaitliski izvērtēt dažādus notikumu attīstības scenārijus, dod iespēju apzināt un salīdzināt kritisko apstākļu attīstības dinamiku degošas lidmašīnas salonā, bīstamības līmeni un iespējamo pasažieru bojāeju dažādās situācijās, noteikt no ugunsdrošības viedokļa īpaši bīstamos gaisa kuģu tipus un aviācijas kompānijas. Aviācijas negadījumu izmeklēšanas prakses analīze rāda, ka ar precizitāti, kas pieļaujama šā izmēģinājuma robežās, skaitlisko nozīmi kritisko apstākļu koeficientam degošas lidmašīnas salonā pieļauts noteikt ar eksperimentālās aprēķināšanas metodes palīdzību. Nosakot aviācijas negadījumu bīstamības līmeni, jāizvērtē avārijas situācijas faktoru ietekmi uz cilvēku. Ar šādiem uzdevumiem var saskarties ekspertu un apdrošināšanas organizācijas, kā arī kompāniju īpašnieki. Lai izvērtētu bīstamības līmeni, nepieciešami dati par aviācijas negadījumu sekām, cietušo skaitu, ekonomiskajiem zaudējumiem. Iespēja izdzīvot aviācijas negadījumā ar pēcavārijas ugunsgrēku ir zemāka nekā situācijā, ja ugunsgrēks notiek civilās celtniecības objektos. Izstrādātā modeļa ieviešana ļauj skaitliski aprēķināt ugunsgrēka bīstamības līmeni aviācijas negadījumā, balstoties uz piedāvāto metodi, apstrādājot statistiskos datus. GK avārijas situācijā ir svarīgas pasažieru evakuācijas iespējas, kas atkarīgas no rezerves avārijas izeju skaita, laika, kas nepieciešams to sagatavošanai darbam utt.


Atslēgas vārdi
aviācijas negadījuma situācijas lidostā

Vinogradovs, Leonīds. Varbūtības pieeja pasažieru izdzīvošanas novērtēšanai aviācijas negadījuma situācijā lidostas atbildības rajonā.. Promocijas darbs. Rīga: [RTU], 2020. 124 lpp.

Publikācijas valoda
Latvian (lv)
RTU Zinātniskā bibliotēka.
E-pasts: uzzinas@rtu.lv; Tālr: +371 28399196