Pēdējos gados viens no šķirošanas staciju manevru darbu izpētes virzieniem ir racionāla energoresursu izmantošana, kas ļauj sasniegt racionālu stacijas darbības tehnoloģisko rādītāju līmeni resursu taupīšanas apstākļos. Tas tiek panākts ar mazāku enerģijas patēriņu (degviela, elektrība) pēc iespējas īsākā laikā. Raksta mērķis ir izskatīt ritošā sastāva izmantošanas efektivitāti noteicošo tehnoloģisko rādītāju optimālo vērtību noteikšanas problēmas risināšanu, kā arī novērtēt resursu un energoefektivitāti tehnoloģiskajam procesam, kas tiek veikts, veicot manevru darbus. Lai novērtētu tehnoloģiskā procesa resursu un energoefektivitāti, par optimizācijas kritēriju tiek uzskatīts enerģijas patēriņa rādītājs manevru darbu veikšanas laikā. Problēmas risinājums šajā rakstā ir balstīts uz literāro avotu analīzi, vilces aprēķinu teorijas metodēm, kā arī optimizācijas metodēm, kas balstītas uz dinamisko programmēšanu (Bellmana optimizācijas princips). Rezultātā iegūtie manevru darbu resursu un energoefektivitātes rādītāju aprēķini tika veikti, izmantojot Škirotavas šķirošanas stacijas pienākšanas parka darbības piemēru. Tajā pašā laikā kā ierobežojumi modelī ir ņemta vērā staciju maršrutu prioritāte un naidīgums ritošā sastāva kustībai, piemēram, kravas vilcienu pienākšana un atiešana, vilciena lokomotīves atvienošana no vilciena, manevru lokomotīve un manevru sastāva stumšana uz kupri. Metode izstrādāta energoefektīvas tehnoloģijas optimizēšanai manevru darbu veikšanai, balstoties uz degvielas patēriņa samazināšanas kritēriju šķirošanas stacijā. Degvielas patēriņa novērtējums tika veikts pie optimālām tehnoloģisko parametru vērtībām, kas ir atkarīgas no tādiem faktoriem kā manevru ātrums, sliežu ceļa profils un ritošā sastāva kustības laiks. Pētījuma rezultātā tika piedāvāta manevru darbu izpildes optimizācijas metode, kas ļaus novērtēt nepieciešamo manevru lokomotīvju skaitu, to slodzi laika gaitā un nākotnē varēs izmantot lēmumu atbalsta sistēmas izveidei. stacijas operatīvie darbinieki. Šī programmatūra paaugstinās manevru transportlīdzekļu produktivitāti, samazinās kļūdu skaitu personāla darbā un uzlabos lēmumu pieņemšanas kvalitāti par manevru darbu kārtību un termiņiem šķirošanas stacijā.