Bērna valodas attīstības veicināšana un valodas traucējumu korekcija Montesori pedagoģijas aspektā
2022
Gundega Tomele

Zinātniskais vadītājs
Dace Markus

Recenzenti
Sarmīte Tūbele, Alīda Samuseviča, Svetlana Ušča

Gundegas Tomeles promocijas darbs izglītības zinātnēs „Bērna valodas attīstības veicināšana un valodas traucējumu korekcija Montesori pedagoģijas aspektā” izstrādāts Liepājas Universitātes Izglītības zinātņu institūtā Dr. paed, profesores Anitas Līdakas (2010. – 2017. gads) un Dr. habil. philol., profesores Daces Markus (2018. – 2021. gads) vadībā no 2010. gada janvāra līdz 2021. gada novembrim. Promocijas darba mērķis: pamatot Montesori pedagoģijas izmantošanas iespējas bērna valodas attīstības veicināšanā un traucējumu korekcijā un izstrādāt multistrukturālo runas un valodas attīstības modeli veseluma pieejas aspektā, balstoties uz Montesori pedagoģijas un logopēdijas teorijas un prakses analīzi. Promocijas darba apjoms ir 188 lappuses un 12 pielikumi. Promocijas darba 1. daļā veikta bērna valodas attīstības teoriju, logopēdijas teorijas un prakses analīze. Ir apkopoti runas un valodas attīstības traucējumu teorētiskie un praktiskie aspekti, konstatēti iespējamie risinājumi bērnu valodas traucējumu seku mazināšanā – primārā, sekundārā un terciārā profilakse, jaunu logopēdijas tehnoloģiju ieviešana praksē. Promocijas darba 2. daļā īstenota Montesori pedagoģijas teorijas un prakses analīze bērna valodas attīstības veicināšanas un traucējumu korekcijas aspektā. Ir veikts Montesori didaktisko principu un materiālu izmantošanas iespēju apkopojums, sniegts pamatojums veseluma pieejas īstenošanai valodas attīstības veicināšanā un traucējumu korekcijā, balstoties uz teorijas analīzi un profesionālo pieredzi. Promocijas darba 3. daļā atspoguļota patstāvīgi izstrādātā runas un valodas attīstības multistrukturālā modeļa būtība. Apkopoti un analizēti logopēdijas speciālistu un Montesori pedagogu aptaujas dati. Veikts profesionālās pieredzes apkopojums Montesori pedagoģijas iekļaušanā valodas attīstības veicināšanā un traucējumu korekcijā, studiju programmas „Logopēdija” studiju procesa īstenošanā. Promocijas darba nobeigumā izstrādātas tēzes aizstāvēšanai, atspoguļojot darba zinātnisko un praktisko novitāti.


Atslēgas vārdi
bērna valodas attīstība, valodas traucējumi, Montesori pedagoģija, logopēdija, runas un valodas attīstības multistrukturālais modelis, veseluma pieeja, bērncentrēta pieeja

Tomele, Gundega. Bērna valodas attīstības veicināšana un valodas traucējumu korekcija Montesori pedagoģijas aspektā. Promocijas darbs. Rīga: [RTU], 2022. 219 lpp.

Publikācijas valoda
Latvian (lv)
RTU Zinātniskā bibliotēka.
E-pasts: uzzinas@rtu.lv; Tālr: +371 28399196