Bērncentrētas pedagoģiskās pieejas īstenošana bērnu pašrealizācijai pirmsskolā
2018
Jana Grava

Zinātniskais vadītājs
Alīda Samuseviča

Recenzenti
Emīlija Černova, Juris Grants, Ilze Miķelsone

Janas Gravas promocijas darbs pedagoģijas zinātnes, pirmsskolas pedagoģijas apakšnozarē “Bērncentrētas pedagoģiskās pieejas īstenošana bērnu pašrealizācijai pirmsskolā” izstrādāts Liepājas Universitātes Izglītības zinātņu institūtā Dr.paed., prof. Alīdas Samusevičas vadībā laika posmā no 2010. gada septembra līdz 2018. gada janvārim. Promocijas darba mērķis: izstrādāt teorētiski pamatotu bērncentrētas pedagoģiskās pieejas īstenošanas modeli bērnu pašrealizācijai pirmsskolā, raksturojot skolotāju bērncentrēti virzītu pedagoģisko darbību. Pētījuma 1. nodaļā īstenota teorētiskā analīze par personības pašrealizāciju, sniegta pašrealizācijas jēdziena analīze. Definēti pirmsskolas vecuma bērnu pašrealizāciju veidojošie komponenti un raksturoti bērnu pašrealizāciju ietekmējošie faktori. Teorijas analīzes rezultātā izstrādāti pdagoģiskie principi un līdzekļi pirmsskolas vecuma bērnu pašrealizācijai pirmsskolas izglītības vidē. Pētījuma 2. nodaļā izstrādāts bērncentrētas pedagoģiskās pieejas īstenošanas raksturojums, noteikti skolotāja un bērnu jēgpilnas mijiedarbības nosacījumi pirmsskolas izglītības vidē bērnu pašrealizācijai. Izstrādāts uz konstruktīvisma atziņām balstīts pedagoģiskās darbības modelis bērnu pašrealizācijai pedagoģiskajā procesā. Veikta bērncentrētas pedagoģiskās pieejas labās prakses piemēru analīze. Konstatēti un raksturoti skolotāja pedagoģiskās darbības priekšnosacījumi bērncentrētas pedagoģiskās pieejas īstenošanā pirmsskolas izglītības iestādē. Pētījuma 3. nodaļā veikts empīriskais pētījums par bērncentrētas pedagoģiskās pieejas īstenošanu bērnu pašrealizācijai pirmsskolā. Balstoties uz promocijas darba teorētisko atziņu analīzes rezultātā izveidoto koncepciju un empīriskā pētījuma rezultātiem, izstrādāts un aprobēts bērncentrētas pedagoģiskās pieejas īstenošanas modelis bērnu pašrealizācijai pirmsskolā, piedāvāti tā realizācijas principi, formas, metodes un nosacījumi. Promocijas darba nobeigumā definēti secinājumi, izstrādātas tēzes aizstāvēšanai, kas atspoguļo darba zinātnisko un praktisko novitāti.


Atslēgas vārdi
bērns, pašrealizācija, bērncentrēta pedagoģiskā pieeja, pedagoģiskā darbība, skolotājs

Grava, Jana. Bērncentrētas pedagoģiskās pieejas īstenošana bērnu pašrealizācijai pirmsskolā. Promocijas darbs. Rīga: [RTU], 2018. 210 lpp.

Publikācijas valoda
Latvian (lv)
RTU Zinātniskā bibliotēka.
E-pasts: uzzinas@rtu.lv; Tālr: +371 28399196