Jaunu attiecību starp energosistēmu un patērētājiem organizācijas svarīga daļa ir metožu un algoritmu izstrāde elektroenerģijas konkurences noteikšanai dažādās stadijās: plānošanā, ekspluatācijā un elektroenerģētikas nozares attīstības vadībā. Pasaules praksē nav vienotas pieejas optimālo modeļu un algoritmu noteikšanai, kurus izmanto efektīvai elektroenerģijas tirgu vadībai. Elektroenerģija ir specifiska prece, jo katrā laika momentā jāizpildās ražošanas un patēriņa bilancei. Elektroenerģijas cenu noteikšanas matemātisko instrumentu izstrādē jāņem vērā šī īpatnība. Mūsdienās pasaules praksē izmanto vairākas pieejas elektroenerģijas konkurences cenu modelēšanā. Apskatāmais darbs paredz noteiktā mērā precizēt cenu veidošanās aspektus vienā no diviem eksistējošiem elektroenerģijas konkurences tirgu pamatmodeļiem.